קטגוריות


כללי אכילה נכונים


דיאטה, אכילה נכונה, רמב"ם, איזון,

02/08/12

הרמב"ם היה הראשון שראה בהתנהגות אכילה כלל חשוב בשמירת הבריאות.

[הלכות דעות פרק ד]

 

 

מטרת כללי האכילה :

 

שנעכל בצורה טובה את המזון :עיכול אנזימתי ולא עיכול קלוקל שגורם לתסיסה ריקבון ומחלות.

 

כלל 1- אכלו רק כאשר אתם רעבים - "לעולם יאכל אדם אלה כשהוא רעב ", כוונת הרמב"ם שאדם יאכל אחרי הרעב הצודק, שהוא הרעב האמתי, יש הבדל בין הרעב הצודק לרעב האמתי,

הרעב הצודק הינו צורך פיזיולוגי של הגוף שמתבטא בירידת סוכר,

לעומת תיאבון שהוא אינו צורך אמיתי של הגוף אלה הוא נוצר מגירוי החושים והמחשבות.

בעולם המערבי יש כל הזמן גירוי לאכול : פרסומות , מפגשים חברתיים, מסעדות, אירועים,

הליכה לסופר ולרשתות מזון מלאות הפרסומים. לכן, אצלנו יש בעיה של השמנה, איבדנו את מנגנון הרעב והשובע ואת האינסטינקטים הטבעיים.

 

יש חשיבות רבה לאכול רק כאשר רעבים, כי כשאדם רעב יש לו מספיק אנזימי עיכול כדי לעכל את המזון, אם אין לנו מספיק אנזימי עיכול על מנת לעכל את האוכל אז המזון יתסוס ויירקב.

אכילה לא בזמן שאנחנו רעבים היא אחת הסיבות המרכזיות במחלות של העולם המערבי, כמו סוכרת , לחץ דם, עודף שקל ועוד.

כלל 2 - לעסו היטב את המזון - כפי שכתוב ברמב"ם "ברב החוליים שבאים על האדם אינם מאכילת מאכלים רעים או שממלא את בטנו באכילה גסה [לא לועס] אפילו ממאכלים טובים "

היפוקראטס  אבי הרפואה המודרנית אמר "שתה את מזונותיך".

 

מדוע חשוב ללעוס את המזון ?

v      הלעיסה מגדילה את שטח הפנים, דבר המאפשר עיכול אנזימתי טוב יותר מה שאומר שלאנזימים יהיה יותר קל לפרק את המזון .

v      הלעיסה מגבירה את כמות הפרשת הרוק, הרוק חשוב כדי שהמזון יתקדם בקצב הרצוי במערכת העיכול.

v      ככל שלועסים יותר עם הרוק, יופרש יותר אנזים - פאתילאלין והוא  אנזים מאוד חשוב לפירוק עמילן, תחילת הפירוק נעשה בפה .

v      ככל שאנו לועסים יותר זה ישפיע על השרירים הטבעתיים, שהרי השריר הטבעתי בפה מפעיל את כל השרירים הטבעתיים עד למטה.

v      לעיסה מרובה תמנע אכילת יתר ,שהרי תחושת השובע לא מגיעה מיד וכך אם נשקיע זמן בלעיסה זה יגרום למניעת הפרזה בכמות האכילה.

כלל 3 -

v      אל תאכלו יתר על המידה - אנשים  אוכלים עד שאי אפשר יותר עד שמתפוצצים,

הרמב"ם אומר שכשיש עודף אוכל בקיבה המזון מתחיל לתסוס , אוכל גרוע  מאיכות רעה ולא בריאה עושה פחות נזק מאשר הרבה אוכל טוב, כי במערכת העיכול יש כוח של קליטה ופליטה הכוח המעכל, ויש כוח העוזר בפליטת הפסולת כשהקיבה מתמלאת לגמרי היא מתנפחת אז הכוח הדוחה נחלש כמעט עד לאפס.

לכן, גם באוכל טוב יש תאית שהופכת לפסולת לא נפלטת ואז נוצרים רעלים בגוף,

מדובר על כמות האכילה, הרמב"ם מדבר על העיקרון של הימנעות מאכילה מרובה אפילו מהמאכלים  הטובים היא אסורה, "לא יאכל אדם עד שתתמלא כרסו "הכוונה שנאכל לשובע ולא יותר מדי עד שנתפוצץ.

 

 

v      כמה  אוכלים - הכמות ? - הרמב"ם מדבר שלא למלא את הקיבה  לעולם, להשאיר שליש  מקום ריק בקיבה , איך עושים זאת ?תפסיק לאכול  עוד כשאתה רעב ובא לך  לאכול עוד ,אל תפסיק לאכול כשאין לך יכולת לאכול  כי אם אתה מפוצץ  את הקיבה באוכל  והאוכל נמצא בקיבה הרבה זמן ומתחיל לתסוס ,הכלל של הרמב"ם שעדיף לאכול  מעט אוכל מאיכות רעה ולא בריאה  עושה  פחות נזק מאכילת הרבה אוכל בריא  וטוב  ,  לעולם ומי שישמע לכלל הזה אז האכילה תחזק אותו במקום להחליש אותו ,  כאוכלים הרבה יוצרים כמו יציקת בטון בקיבה מערבבים את כל המאכלים לעיסה שלא יכולה לצאת מהקיבה מערבבים את כל המאכלים ובצירופי מזון שלא הולכים יחד וזה מכביד על הקיבה

 

v      למה גורם עודף מזון בקיבה?

§         אין  מספיק אנזימי עיכול בתריסריון לפרק 5 פרוסות לחם בבת אחת , יש לגוף כמות מוגבלת אם לא  מעוכל אנזימתית, זה תוסס ונרקב  וגורם לגזים רעילים וחומציות רעילות.

§         כשהקיבה נפוחה באופן מפיזי היא לוחצת כלפי מעלה , "יכולים  להיווצר כמה נזקים :כמו צרבת ,או לחץ של הקיבה על הסרעפת והסרעפת לוחצת על הלב והריאות ,אם יש לחץ על הלב הוא יכול לעבוד מהר והדופק יעלה ובעקבותיו גם יעלה לחץ הדם ובעקבותיו תעלה הנשימה ויגרמו קשיי נשימה .

§         כשאוכלים יותר מדי זה מתיש  את איברי העיכול  וגורם לעומס יתר על הלבלב  שצריך להפריש הרבה אנזימים והוא עובד יותר מדי ,עד שלא מסוגל לעבוד יותר ואז יש סוכרת,

§         עודף של שומנים  ושל חלבונים ועמילנים, דבר העומד בבסיס המחלות המערביות של יימנו.האדם המערבי אוכל יתר על המידה כי אבדו לו האינסטינקטים  מתי לאכול ומתי להפסיק לאכול , מה  לאכול וכמה לאכול .

§         עדיף לאכול מזון חי ולא מבושל כי המבושל  אוכלים בקלות והרבה וכלל לא לועסים את המזון ומזון חי חייבים ללעוס אותו ,גם כשאוכלים אוכל מבושל המוח  מאותת שלא קיבל מספיק ויטמינים  ולכן זקוק לעוד מזון .

§         אז מפריזים באכילה זה  בגלל אי שמירה על צירופי מזון  נכונים .

 

כלל 4-לא לשתות בזמן האכילה -כי השתייה בזמן האוכל משבשת את מערכת העיכול ,

לפי הרמב"ם "ולא  ישתה מים בתוך המזון " גם לפני האכילה אפשר לשתות מים חצי שעה לפני הארוחה  או שעה אחרי הארוחה, האוכל המערבי מאוד עב הוא אינו עשיר בנוזלים ,בנוסף התבלינים  המלח, פלפל שחור מלח וחומץ גורמים ליובש [תחושת היובש היא כמו שריפה לכן האדם רוצה  לשתות מים]

v      כשאנחנו שותים בזמן האוכל אז אנו בולעים את האוכל ולא לועסים

v      השתייה בזמן האוכל גורמת להרחבת  הקיבה

v      השתייה בזמן האוכל גורמת לשיבוש העבודה של אנזימי העיכול כי האנזימים צריכים להיות כמה שיותר קרוב למזון וכששותים זה מוהל את האנזימים והם כמו שוחים בבריכה לא יכולים לעשות  את עבודתם.

v      כשאוכלים ושותים המזון נדחף טרם זמנו לתחנות  הבאות , המזון לא שוהה מספיק זמן בקיבה  כדי לגמור עם העיכול האנזימתי דבר הגורם לאכילת יתר , ואז מתאפשר לאכול עוד ועוד   [לכן במסעדות יודעים את זה ומציעים לשתות משקאות בזמן האוכל ]

כלל 5 -לא לאכול בשעה מאוחרת -

v      אנשים הולכים לישון בשעות מאוחרות ואוכלים מאוחר  [הרגלי שינה  לא רעים  לגוף ] צריך להפסיק לאכול בשקיעה , בקיץ עד רבע ל8 בחורף עד 6  ואם רוצים לאכול ארוחה מאוחרת אז לאכול רק פירות שהם חד סוכר שלא  צריך אנזימי עיכול לפרקו הגוף לא מסוגל  לעכל אנזימתי בלילה  ולכן מי שאוכל מאוחר בלילה מעלה במשקל  גם אם אכל אותו אוכל בבוקר לא יעלה במשקל כי יש פעילות אנזימתית ואם הגוף לא מסוגל לעכל את האוכל תהיה תסיסה וריקבון.

 

v      אכילה מאוחרת גורמת למחלות –כי הולכים לישון על קיבה מלאה ואז המזון לא רק שלא יתעכל  כמו שצריך עכשוו הם במצבי שכיבה  וזה לוחץ כלפי מעלה  וגורם לצרבות , ליתר לחץ דם ,לכן חשוב שהקיבה תהיה ריקה בלילה כדי שלחץ הדם יוכל לרדת וזה גורם להפרעות שינה ולדום נשימתי הגורם להשמנת יתר  ,

v      אכילה מאוחרת גורמת לשיבוש תהליכי הריפוי כי רב תהליכי הריפוי של הגוף  קורים בשעות הראשונות של החשיכה  , אם יש דלקת היא מחלימה בלילה כי לא מפעילים שרירים  ולא טרודים ביום יום  ואז הגוף  מפנה את המשאבים לריפוי , אם יש בקיבה מאכל קשה לעיכול הגוף   צריך להפנות הרבה משאבים של דם  ואנזימים  [ מנסה אך לא ממש  מצליח ] ולא יכול להתפנות לריפוי, לכן העיכול מתבצע רק בשעות היום , בלילה יש תהליך ספיגה , המזון נספג ובשעות הראשונות של הבוקר  יש תהליך הפרשת הפסולת ,

 

כלל  6 -לא לאכול ישר עם הקימה -   [מלבד פירות שלא מכבידות על מערכת העיכול ולא מפריעה לתהליך הניקוי הנעשה בבוקר ]כי כשקמים לא רעבים  הגוף עדיין מלא עם מאגרי סוכר מיום קודם אז למה לאכול ? צריך קודם לשרוף את הסוכר שיש בגוף  להזיע לפני שתאכל כ]י שכתוב "בזיעת אפיך תאכל לחם ", הבוקר נועד לניקיון הגוף  [הפרשות ליחות  צואה ועוד ]לא יכול גם לעכל וגם להפריש  אם נכפה עליו לאכול הוא לא יוכל להפריש את הפסולת ,ככל שנאכל מאוחר יותר הגוף יתנקה יותר ,

הרמב"ם "לא יאכל עד שיבדוק את עצמו שמא יצטרך לנקביו " אם לא הייתה יציאה אפשר לאכול

כלל 7-  לא לאכול בזמן מחלה -אל תאכל בשלב של מחלה אקוטית בשעה של כאבים או כשעולה החום  , אכילה בזמן מחלה מחזקת את המחלה  ,והאנרגיה של הגוף צריכה ללכת לכיוון של ריפו [ כשהקיבה מלאה באוכל אז הרבה דם ואנרגיה הולכים לקיבה ונגזלת אנרגיה לריפוי,

כלל 8 -לא לאכול מזון בטמפרטורה לא נכונה - אל תאכל מזון קר מדי או מזון חם מדי , [גם שתייה ] כי כשאוכלים מזון חם מדי אנו לרב מדלגים על פעולת הלעיסה  אכילת מזון חם או קר גורמים לכוויות פנימיות.

 

כלל 9 - צירופי מזון - הרמב"ם מדבר על הנהגת הבריאות שלא יכניס מאכל על מאכל –

ד"ר שלטון אבי ההיגיינה הטבעית ביסס את עקרונות צירופי המזון על פי התצפיות שלו בבעלי החיים בטבע , הסתמך על הביוכימיה  ועל הניסיון שרכש בטיפול באלפי מטופלים.

 

כללי צירופי המזון על פי ד"ר שלטון-אבי ההיגיינה הטבעית

1.      לא לערבב עמילנים וחלבונים - העמילנים הם תפוח אדמה  ,בטטה , אורז קינואה עם חלבונים –קטניות חומוס עדשים וחלבון מהחי ,[יש לציין שכשהקטניות  מונבטות הן כבר לא חלבון  לא לאכול עוף ואורז  ,אפשר לאכול אורז עם סלט ירקות [הסיבה –מבחינה ביוכימית  עמילנים נעכלים ב-ph בסיסי  והחלבונים נעכלים בph חומצי,כשאוכלים את שניהם יחד אף אחד מהם לא מתעכל טוב, גם בטבע יש הפרדה :  הבשר , החלבון , עמילנים אגוזים ,

בקטניות יבשות –יש גם חלבון וגם עמילן ,ההנבטה מחזירה את העמילן לחד סוכר ,לפני שהקטניות התייבשו[הן לא היו יבשות] אפשר היה לאכול חומוס מתוך תרמיל וכשהתייבש זה לא עמילן [ההנבטה מחזירה את הגלגל אחורה]

2.      אסור לערבב פירות עם שום מזון , לאכול בנפרד  כי אם החד סוכר שבפרות יתערבב עם העמילן  או החלבון תהיה תסיסה , החד סוכר של הפירות  מתסיס את החלבון והעמילן ,

רב הפירות נספגות בדם תוך 20  דקות לעומת זאת –לעמילנים ולחלבונים  לוקח שעות להתעכל ,אפשר לאכל פרי ואחרי שעה לאכול  חלבונים או עמילנים אז אין בעיה, אבל הפוך אי  אפשר,

פרי ------עמילן או חלבון

עמילן ---[תפוח אדמה או לחם  3 שעות  לחכות עד אכילת  פירות –

חלבון ----קשה  יותר לעיכול בפרט אם חלבון מהחי

חלבון -4 שעות –פרי –עמילן –חלבון אחר

ירקות ירוקים אפשר לאכול עם רב הפירות  , זה  משהו  נטראלי עם  פירות אפשר לאכול : גבעולי סלרי  אם לא מרים , נבטי אספסת , מלפפון חסה  רצוי לא עם פאפייה , מנגו, אנונה  אבטיח  ומילון וענבים –כל אחד  בזמן שלו ,

 

חלבון –קשה יותר לעיכול  בפרט  אם חלבון מהחי .

תזונה  טבעית  לניקוי גוף – דוגמא

 

ארוחת בוקר- להתחיל את הבוקר בפירות או במשקה סמודי או מיץ גזר  אפשר לערבב בו סלק אדום.

 

ארוחת צהריים  - ארוחה יותר כבדה [כי נגמר הניקוי של הלילה ] סלט ירקות עם


נכתב על ידי ורד צבעון בלכר
127 צפיות


<< למאמר הקודםמאמרים נוספיםלמאמר הבא >>


תגובות


00:51 30/07/2013 -   (ברכה בן חורין)
שלום רב ורד,
דברייך מאוד חשובים, אך לצערי הרב כתיבתך אינה תמיד בהירה. פעמים רבות ניסיתי להבין את הכתוב, ולצערי לא הצלחתי. חבל שאינך מעסיקה עורך לשוני או לפחות קוראת שוב את הכתוב על ידייך טרם העלאתו לאוויר.
בברכה, ברכה.


הוספת תגובה



נעלמו כאבי הראש והבטן הכרוניים. אני מלא אנרגיה והתלהבות מהחיים. אני מרגיש ונראה טוב יותר מאי פעם.

    יורם כהן

הופתעתי לגלות כמה מהר ובקלות יורדים במשקל כאשר קשובים לצרכים האמיתיים של הנשמה ושל הגוף. תודה לך ורד על שיעורים מאלפים, ועל כך שאיפשרת לי למצוא את הייעוד שלי ולהעז ללכת בעקבותיו.

    ברכה ריבלין

ורד צבעון סוחפת לחיים של בריאות ואיזון נפשי ותזונתי

    ד"ר ירון קשטן

כל הזכויות שמורות לורד צבעון | טלפון: 054-5404234 | דוא"ל: veredzivon@barak.net.il
נבנה ע"י: SoftQual